Alla inlägg under maj 2011

Av Emma, Nathalie - 29 maj 2011 19:04

Hallå alla!


Visste ni att man kan få oändligt många nyanser av färgen orange! Jag har suttit i typ 2 timmar och fixar och trixat här på bloggen, och inte förrän nu känner jag att jag har hittat en toning och färg som ser okej ut. Vad tycker ni? Tänkte att det skulle ge känsla av... sommar?


Fast all good things come to an end, och även detta! För egentligen skulle jag pluggat gehörslära, för vi har prov i det på onsdag morgon. Super, samt så skulle jag denna helgen ha läst 200 sidor i "Simon och Ekarna" mend et har inte gått så bra det heller. Bra Nathalie, bra där!!


Så medans ni lyssnar på denna überfina låten nedan, tänk på mig som kämpar stenhårt här i Lund ;)


Asså så fint!! Jag snor Linneas fras som jag läste tidigare idag, för den stämmer så jäkla bra! Det gör på ett sätt så jäkla ont att höra och se allt från Kristina från Duvemåla, för jag kommer aldrig att få se den, iallafall inte så som den sattes upp för 16 år sedan! Om jag bara hade fötts liiiiite tidigare, typ 7 år? Det är väl inte för mycket begärt liksom? ;D


Hahaha nuuu ska jag sluta vara så jäkla deprimerande, och öva mig på att planka melodier! ;)

// Nathalie

Av Emma, Nathalie - 27 maj 2011 22:33

Hej bloggen!

Nathalie här, tänkte göra ett inlägg såhär lagom när typ alla redan lagt sig, heheh! Nä men jag har inte skrivit något på några dagar nu, så jag tyckte att det var dags liksom ;)


Meen tyvärr finns det inte så mycket att skriva om, här i Lund är allt som det ska vara, tiden bara flyger förbi och snart är det sommarlov; ÄNTLIGEN! Och sen så har jag fått jobb också, så det flyter så ganska bra nu! Har bara några stora saker att ta tag i innan jag helt kan känna att sommarlovet är på väg. 

Någon som också måste känna att livet flyter på är väl ändå Peter Jöback som i dagens tidning avslöjade att han ska vara med i musikalen Phantom of the Opera som kommer ha premiär i London, mars 2012. Hur kul är inte detta? Tusen grattis till dig Peter!! 

Här kommer artikeln:



”Fantomen är sjukt stort”

  FIRAR 40 MED STOLTHET ”För att blir en bra entertainer måste man ha livserfarenhet. Nu när jag blir 40 känner jag att jag har det. Jag bär min egen historia med stolthet. Jag försöker inte gömma något”, säger Peter Jöback. I juni fyller han år och det ska han fira med en stor fest. ”Jag har samlat alla som betytt/betyder något för mig som privatperson och artist”, säger han.Foto: LINA BOSTRÖM EINARSSON

 Vem: Artisten Peter Jöback. Var: Vi sitter i varsin fåtölj på Lydmar Hotel, Stockholm. Varför: Nöjesbladet får den Europa-exklusiva nyheten att Peter Jöback spelar i ”The phantom of the opera” i London 2012. Detalj: Sist Peter bodde i London saknade han Sverige så mycket att han började måla svenska landskap. Citat: ”Jag har tillbringat tio år av ’soul searching’, jag är rätt trött på det nu.”

 

Peter Jöback gör musikalvärldens hetaste huvudroll i London – men det var han som ställde kraven: Kaxigt av mig

Efter en längre inre resa börjar han på ett nytt kapitel.

Peter Jöback firar sin 30-åriga karriär med ny skiva och musikalvärldens tyngsta roll i London – ”The phantom of the opera”.

– Det känns sjukt stort, säger han.

I början av 90-talet var Peter Jöback i min källare.

Han stannade och åt middag. Jag minns inte vad vi åt men att han glömde sina svarta solglasögon (som jag och min syster sparade som två nyfrälsta fans).

I min pappas källarstudio spelade Peter in låten ”Vad ska jag göra med mitt liv?”. En passande titel för Peters resa efter det stora genombrottet 1995 med musikalen ”Kristina från Duvemåla”. Sedan dess har Peter Jöback, 39, varit en av Sveriges största sångare och musikalstjärnor.

I jobbet är Peter bra på att bevara hemligheter.

För några veckor sedan fick han musikalvärldens tyngsta roll på Londons West End, metropolen för de största uppsättningarna. I februari 2012 flyttar Jöback till London för att spela huvudrollen i ”The phantom of the opera”, som han handplockats till. Den har premiär i mars nästa år.

Efter flera auditions tackade han ja, men med vissa förbehåll.

– Jag vill bara ha ett sexmånaderskontrakt och inte ett år. Det var lite kaxigt av mig, men vi spelar åtta gånger i veckan, det är väldigt tufft, säger han och ler.

Drömrollen blir ett bra avstamp för Peter att komma tillbaka till scenen.

– Jag går in i en ny tid och det känns fantastiskt. Det här öppnar så klart en massa dörrar. Folk slåss ju om den här rollen. Jag kommer att vara jättenervös.

Startar eget

I år fyller Peter Jöback 40, och han kallar det senaste året för ett avslutningsår.

Han lämnade nyligen skivbolaget Roxy Recordings, för att börja jobba med det ”mer familjära” Razzia. Peter startar också ett eget bolag där han ska producera mer själv.

I höst släpper han ett nytt album. Låtarna av kända franska kompositörer är översatta till svenska av Annika Norlin och Andreas Mattsson, som även gjort nyskrivet material till skivan.

– Det är ett drömprojekt, jag har så mycket kvar att ge som artist, säger han.

Peter sippar på en kopp te utan mjölk i hotellfoajén medan han berättar om en tuff period i livet.

Efter en lång karriär med otaliga storroller, shower och framgångsrika album drog han hårt i handbromsen 2009. Han ställde in alla jobb, kalendern tömdes och han flyttade till New York.

Samma år, i SVT-dokumentären ”Happy, handsome and unknown”, berättade Peter Jöback för första gången om övergreppet och skulden som förföljt honom hela livet. Som tolvårig pojke och barnskådespelare utnyttjades han sexuellt av en man som han jobbade med.

Peter bar länge på hemligheten, tills såren blev för djupa och levernet för destruktivt.

– När jag var 30 bestämde jag mig för att bli lycklig. Jag ville känna mig hel och stå för den jag är. Jag började gå i terapi, säger han.

”Jag skäms inte ett dugg”

För två år sedan flyttade han till New York för att hitta en balans i livet. Hans inre resa de senaste tio åren har gjort honom starkare än någonsin.

– Förut kände jag mig som om jag var hundra år som artist, men inuti var jag inte äldre än tolv. Jag hade en karriär och ett liv på sidan om, i dag har jag ett fantastiskt liv och en inspirerande karriär. Nu har jag försonats med allt i mitt liv, och skäms inte ett dugg. Jag har så mycket erfarenhet och känner mig så stark i det, säger Peter.

Ett år senare flyttade han till Stockholm och gifte sig med pojkvännen Oscar Nilsson.

– Vi har gått igenom mycket ihop. Därför var vårt bröllop så fantastiskt. Jag hade repat hela mitt liv för det ögonblicket. Jag minns varenda sekund av bröllopet. Jag var absolut redo, det var vi båda.

Har du alltid velat gifta dig?

– När jag var liten trodde jag kanske inte att jag skulle gifta mig med en kille, men att jag ville ha en ceremoni för min kärlek inför mina vänner. Det var mäktigt.

Vilka förväntningar har du på livet?

– Gud. Jag drömmer om att få barn. Men hur det ska gå till vill jag inte gå in på. Det skulle vara en ära att få guida någon genom livet så länge de behöver. Så ser jag på föräldraskapet. Det är en känsla som har kommit nu.

”Jobbigt att vara nära barn”

Han pillar på det färgglada Childhood Foundation-armbandet runt sin högra handled.

– Min första kontakt med Childhood var för många år sedan, men då hade jag för många sår, och tyckte det var jobbigt att vara nära barn. Nu känner jag att min historia kan stärka andra.

Han fortsätter:

– Människan är på många sätt självcentrerad, när barnet kommer så tar man ett steg från sig själv. Det är bra. Det är väl därför många gay-killar eller tjejer skaffar sig en hund. Man behöver ta hand om något. På något sätt kommer vi att utveckla det ...


Det här är Jöback:

Namn: Peter Jöback. Ålder: 39. Bor: Stockholm. Familj: Gift med Oscar.Inkomst: 487 400 kronor (taxeringsår 2010). Aktuell: Spelar huvudrollen i ”The phantom of the opera” i Londons West End mars 2012.

 

Schemat 2011/2012

 Sommarturnén ”Adams and Eves” med Cookies N’ Beans i Skandinavien.

 Nytt album, låtar av franska kompositörer översatta på svenska. Även nya låtar på skivan av Annika Norlin och Andreas Mattsson. Arbetsnamnet är ”La vie, l’amour, la mort”.

 Är med i tv-programmet ”Det blir bättre” i TV3 på söndag.

 Spelar huvudrollen i ”The phantom of the opera” på Londons West End, under musikalens 25-årsjubileum, premiär mars 2012.

 

Jöback gånger 3

Förra året tävlade Jöback i Melodifestivalen med ”Hollow”. Han kom näst sist i finalen, precis som när han tävlade med ”En sensation” 1990.

– Jag blev så smickrad över att Björkman ville ha med mig. En sida av mig vill ju vinna, men man kan inte tävla i musik.

En av Jöbacks drömmar är att stå framför kameran.

– Jag vill spela teater, inte bara musikal utan också ren teater. Och film också. Det är kul att stå framför kameran. Jag har en romantisk dröm att få göra det. Jag kan också tänka mig att regissera i framtiden.

Sedan Peter blev ihop med maken Oscar så har träning varit viktigt.

– Jag måste matcha honom, annars vågar jag inte ta av mig kläderna. Han är så vältränad, säger Jöback och skrattar.


______________________


Jaa, ni får ha en trevlig kväll alla glada läsare! För det ska iallafall jag ha här i regniga Lund i sällskap av min bok, Simon och Ekarna. SUPER BRA är den, så om ni inte har läst den, gör det! Älskar Marianne Fredrikssons sätt att skriva, trollbindande helt enkelt!


// Nathalie

Av Emma, Nathalie - 26 maj 2011 18:49

Helloo!

Idag var det sista dagen på min praktik innan sommarlovet. Känns gött! Fick väldigt bra betyg :) 

I dessa student tider om man säger så, min syster tar studenten imorgon känns lite konstigt hon kommer inte gå i skolan mer! om hon inte läser på högskolan då. Men när är det min tur att börja jobba och bli klar med skolan. Jag vill också ta studenten. Är faktiskt lite avundsjuk på alla dom som är klara och går ut nu. Får hoppas på att tiden går fort som det här året har gjort! Så kanske det inte blir en sådan väntetid om man säger så! Hehe.


Tänkte lägga upp ett klipp på helen ifrån bao turnén 2009. Det är ju turné snart igen som säkert alla vet! /emma

Av Emma, Nathalie - 25 maj 2011 14:21

Helluu!


Idag i skolan fick jag och en klasskompis reda på att de kanske blir hon och jag som får åka till New York i 2an och praktisera i 6 veckor! De är inte helt klart änu men om vi fortsätter som vi gjort och sköter allt bra så blir de New York!! Jag har aldrig varit där, och har alltid velat åka dit. Tagga då! 

Så jag tyckte att denna låten passade in perfekt på bloggen idag!

// emma



Av Emma, Nathalie - 24 maj 2011 15:33

Bor jag iiiiiii!!! 

Hahah, jo det gör jag också, men tänkte lägga upp en inetrvju från programmet "Sverige!" som Helen medverkade i i höstas. Jag kommer ihåg att jag såg den när den sändes, sjukt stolt över att jag hade kommit ihåg något för en gångs skull ;D



// Nathalie

Av Emma, Nathalie - 23 maj 2011 20:10

Hej alla!

Jag måste erkänna att det har blivit lite halvdålig uppdatering nu de senaste dagarna på bloggen, men nu får det bli lite ändra på det! Idag har jag varit på biologiexursion med klassen. Ett så fint ord så att jag knappt kan uttala det själv, heheh! Iallafall började jag dagen med ett dopp! Och INTE ett frivilligt sådant, utan jag trillade i i ett kärr, där vi egentligen skulle undersöka vattnet, vegetationen osv. Istället trillade jag i, fick panik och tog ett träd med mig i fallet! Till mitt försvar så var trädet helruttet, därför drogs det med och var en millimeter från mitt huvud. Mycket roligt! Eller inte, då det typ inte fanns någon botten så jag såg nog ut som en drunkande säl eller liknande. Men äventyr... ja jag kan inte klaga på deras frånvaro iallafall! ;)

Ja så har min dag sett ut, och nu på kvällen har jag suttit och snackat med Emma. Min beeeestaste Emma! <3


Häär kommer ett litet finfint klipp till er alla, såhär lagom på kvällen ^^


Under invigningsgalan i fredags kom jag och tänka på denna låten HELA tiden! För när talarna talade (DAAH!) så sa dom hela tiden meningarna som var temat för 2011's världskongress vilket typ var: Build bridges and cross borders. Och alltid när dom sa "cross borders" tänker jag på när Tommy sjunger "I cross over borders but I'm still here now". Hahah lite långsökt kanske? ;)


Det var iallafall det jag hade på hjärtat ikväll, så vi höres imon ;)

// Nathalie

Av Emma, Nathalie - 23 maj 2011 13:04

Eftersom jag har gått runt och haft denna låten på hjärnan hela dagen så delar jag med mig av den! 


// emma

Av Emma, Nathalie - 22 maj 2011 16:45

Ja, jag tänkte att när vi ändå har börjat dagen med ett Kristina klipp så kan vi väl fortsätta dagen likadant? ;) Så här kommer "Präriens Drottning" som visades på tv för gaaanska länge sedan! Heheh, det står typ aldrig datum, men om jag inte minns fel så har jag sett slutet på detta klippet en annan gång och är därför nästan säker på att detta sändes på SVT 1 på Söndagsöppet!


Enjoy!


// Nathalie

Välkommen hit!


Hallå där!
Vi är två lagom glada och galna tjejer som till skillnad från dom flesta i vår ålder älskar sångerskan, skådespelaren och musikalartisten Helen Sjöholm!
Här kommer vi att skriva lite om oss, vad Helen gjort, gör och kommer att göra! Tjiing!

Mejla oss?

Vill du få tag på oss? Ja, men då är det bara att skicka ett mejl så svarar vi så fort vi kan!

 

Nathalie: pixelina94@hotmail.com

 

Emma: emma.wittgren@hotmail.com

Senaste inläggen

Kategorier

Gästbok - skriv en hälsning

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards